de.mpg.escidoc.pubman.appbase.FacesBean

Post

 
 Vis
  De små materialister
Item is

Ophav

 Ophav:
Heidenheim Christensen, Sofie1, Forfatter
Fodor Rasmussen, Noémi1, Forfatter
Bundgaard, Helle2, Vejleder
Tilknytninger:
1Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, København, Danmark, diskurs:7001              
2Institut for Antropologi, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, København, Danmark, diskurs:7008              
skjul Ophav
Vis Ophav

Indhold

Ukontrollerede emneord: Tweens, børn, forbrug, materialisme, fællesskabsdannelse, sociale relationer, Vesterbro
 Abstract: With impetus in the discursive construction of the ‘tween’ as a new age-group of 8-12-year olds, described as youth-oriented, non-playing, materialistic consumers of things appropriate not for children but for teens and adults, this thesis sets out to study the material practices of 10-year old children and how these practices relate to issues debated in discourse on tweens.
The thesis is based on fieldwork performed from January to June 2012 among a school class of children living in Vesterbro, Copenhagen, and explores themes of material practices related to social relations and communities. Through observation, participation and interviews conducted in the children’s spare time – in breaks between lessons and after school, when they either go home, to the local youth club or spend time in the streets of Vesterbro – we studied the children’s material practices, how they strengthen social bonds and continually create communities amongst themselves.
The main argument of the thesis is, that things hold capacities, both for play and for sociality, and when the children employ their creative approach to the material world, they manifest both of these capacities, and are in turn motivated by them, which means that it is not the things in themselves that make the children adult, non-playing or non-social. If anything it is the discursive construction of them as such that may impress upon them that they should indeed act differently because that is the norm.
skjul Indhold
Vis Indhold

Filer

Navn:
Sofie.pdf (Hovedtekst)
Bemærkninger:
-
Tilgængelighed:
Offentlig
Mime-type / størrelse:
application/pdf / 3MB
Copyright dato:
2014-03-28
Copyright information:
De fulde rettigheder til dette materiale tilhører forfatteren.
Navn:
forside(7).pdf (Bilag)
Bemærkninger:
-
Tilgængelighed:
Offentlig
Mime-type / størrelse:
application/pdf / 243KB
Copyright dato:
2014-03-28
Copyright information:
De fulde rettigheder til dette materiale tilhører forfatteren.
skjul Filer
Vis Filer

Basal

Bogmærk denne post: https://diskurs.kb.dk/item/diskurs:59532:1
 Type: Speciale
Alternativ titel: En antropo0logisk undersøgelse af samspillet mellem 10-årige, danske børns materielle praksisser, fællesskabsdannelse og sociale relationer
Alternativ titel: The small Materialists
Alternativ titel: An anthropological study of the interaction between 10-year-old, danish childre's material practices, communities and their social relations
skjul Basal
Vis Basal

Links

Vis Links

Detaljer

Sprog: Danish - dan
 Datoer: 2013-09-30
 Sider: -
 Publiceringsinfo: København : Københavns Universitet
 Indholdsfortegnelse: Kapitel 1: Indledning (Fælles) . 5
Fra diskurs til praksis – problemformulering (Fælles) . 6
Fokus på praksis (Sofie) 7
Børn som kategori (Noémi) 8
Forbrugeriske tweens? (Fælles) 9
Diskursen (Fælles) 12
Tweens i medierne – forbrugere som modsætning til børn 13
Det rene barn og de urene ting 15
Rigtige og forkerte ting . 17
Forkerte skærme . 18
Opsummering 20
Analytisk ramme (Fælles). 21
Objekt-subjekt-forholdet (Fælles) . 21
Genstande og relationer (Sofie) 23
Tingslig performance (Noémi) . 23
Sociale normer (Sofie) 24
Ikke-sted, ikke-tid, ikke-aktivitet (Sofie) 25
En kreativ tilgang (Noémi) . 26
Fællesskabelse som proces (Noémi) . 28
Specialets opbygning (Sofie) 29
Kapitel 2: Informanterne & Felten (Fælles) . 30
Børnene (Noémi) 30
De voksne (Sofie) . 30
Fritid – en analytisk og empirisk afgrænsning (Noémi) . 31
Feltens kontekst (Fælles) 32
Vesterbro (Sofie) . 32
Fra slum til byfornyelse (Sofie) 33
Fritidsklubber – dengang og i dag (Noémi) 35
Klubben (Sofie) . 36
At gå i skole (Noémi) 38
Børnenes skole (Sofie) 39
Skoleklassen – en udvidet familie (Noémi) 39
Kapitel 3: Metode (Fælles) . 42
Feltarbejde i egen baghave (Noémi) . 42
”Nej hun har ikke nøglerne, hun er ikke rigtig voksen” – positionering (Sofie) . 43
Ivrige piger og stille drenge (Noémi) 44
”De populære har seje mobiler” – at se tingene fra to sider (Noémi) . 45
At blive i én rolle (Noémi) 45
En hverdag med børnene (Fælles) 46
Skolegården (Noémi) 46
Computerfrikvarter (Sofie) . 46
Undervisningen (Sofie) . 47
”Hvor skal I hen” – efter skole (Noémi) . 47
I klubben (Sofie) . 49
Mobiltelefon som redskab (Sofie) 50
På besøg hos børnene (Noémi) . 51
Interview (Sofie) . 52
Planlægning af interview (Noémi) 53
Etiske refleksioner (Noémi) 54
Forsigtighedens bagside (Sofie) 54
Børnenes drillerier (Sofie) 54
Repræsentationens magt (Noémi) . 55
At bekræfte eller nuancere diskursen (Noémi) . 55
Kapitel 4: Skærmene 57
Sam-spil og elektronik-fri dage (Noémi) 57
Børnene ”væk fra skærmene” (Noémi) 59
”Lars holder øje med dig!” – regler og rammer (Sofie) 59
”De kan lære af spillene” – nuancerne i felten (Sofie) . 60
”Få jer et liv!” (Noémi) . 61
Ikke-aktivitet – et voksent perspektiv (Noémi) 63
Steder uden voksne (Sofie) . 64
Uforståenhed (Sofie) . 65
Opsummering (Sofie) 66
Børnenes skærme (Fælles) 66
Delte skærme (Noémi) 66
De mange skærme (Sofie) . 68
”Det er ikke det samme at sidde alene og spille” – ’ikke-aktivitet’ i børneperspektiv (Noémi) . 72
Fysisk og virtuel socialitet (Noémi) 75
Opsummering (Sofie) 77
Upassende skærme (Sofie) . 78
Skærm-leg (Sofie) . 79
Delkonklusion (Fælles) . 82
Kapitel 5: Sociale ting 84
At dele sit slik og at have en touch (Sofie) . 84
Udveksling (Noémi) . 85
Rigtige venner (Noémi)… 87
Når kiksen ikke er nok (Sofie) 88
Udvekslingen performes (Sofie) . 90
Relationens nuancer performes materielt (Sofie) . 91
Ting som relationsmarkører – ens ting (Noémi) . 92
”De andre har touch” – En magtfuld misopfattelse (Noémi) 95
Et forestillet touchfællesskab (Sofie) 97
Funktion som forklaring (Noémi) . 99
Misopfattelsens virkning (Sofie). 101
Det sociale som motivation (Sofie) . 102
Storforbrugere/sociale ting (Sofie) . 104
Delkonklusion (Fælles) . 105
Kapitel 6: Kreativitet . 107
Reb-leg og hoppe-busk (Noémi) 107
Et mønster af uforudsigelighed – tilgangen til den materielle verden (Noémi) . 110
Udforskning, tweaks og transformationer (Sofie) 111
Rammerne brydes (Noémi) . 112
Fra mobil til krykke – omskiftelighed i aktiviteter (Sofie) . 113
Ventetiden fyldes (Noémi) 116
Fællesskabelse og kreative praksisformer (Sofie) 117
Kreativiteten vidensdeles (Noémi) . 119
Når viden ikke deles (Sofie) . 121
Forsvinder legen? (Sofie) . 122
Børn skal lege (Sofie) . 122
Kreativitet og leg (Noémi) 123
Delkonklusion (Fælles) . 125
Kapitel 7: Konklusion (Fælles) 128
Perspektivering (Fælles) . 131
Litteratur . 135
Artikler 142
Internetsider 144
Billeder 145
Abstract. 146
Bilag.149
 Note: -
 Type: Speciale
skjul Detaljer
Vis Detaljer

Kilde

Vis Kilde