de.mpg.escidoc.pubman.appbase.FacesBean

Post

 
 Vis
  Integrating technology and landscape: the development of tech-reational landscapes
Item is

Ophav

 Ophav:
McHenry, Albert Jerome1, Forfatter
Dam, Torben1, Vejleder
Tilknytninger:
1Det Biovidenskabelige Fakultet, København, Danmark
skjul Ophav
Vis Ophav

Indhold

Ukontrollerede emneord: -
 Abstract: New technologies are changing the way modern consumers live and how they interact with their environment. Mobile phones, portable media players, and other technological gadgets have become integral elements to consumers’ lifestyles, and they will likely play a role in consumers’ recreational lives in the future as well. This trend deserves attention from landscape architects and urban planners, as they mold the outdoor recreational landscapes of tomorrow.This thesis is an exploration into the development of tech–reational landscapes: where technological products/services are applied to outdoor recreational areas in order to promote interaction between technological products/services, consumers, and landscapes, and to enhance the consumer’s experience of a technological service’s application to the landscape. Information has been gathered through literature and current events studies, as well as correspondence with professionals within technological fields and users of those technologies. Through conceptual development, the connection between technology and landscape is described, while visualizations illustrate possible applications of current technologies. Analyses of landscapes along “Researcher’s Route” in Rudersdal municipality, Denmark, has been conducted, with particular emphasis on which landscape elements are available along the route. How these elements can contribute to the experience of a technological service’s application is illustrated in site-specific examples. In one scenario, a young ash forest is developed into a “game board” for the mobile phone application, pervasive gaming. A second scenario accommodates portable media players and illustrates the development of a site to enhance environmental sounds and the fictional application, reflecting. This exploration reveals that landscape design or management strategies could enhance the experience of a technological service’s application to the landscape. Within any given landscape, landscape elements, such as trees, buildings, or statues, can contribute to the experience of an applied technology by providing 1) information, 2) sport or gaming-oriented obstacles, and/or 3) sensory experiences. After careful consideration of which of these contributions an applied technology is best suited for, design or management strategies can be made to accommodate selected technological services.
 Abstract: Nye teknologier er begyndt at ændre på de moderne forbrugeres livsstil. Mobiltelefoner, MP3 afspillere og andre teknologiske produkter er efterhånden blevet en integreret del af forbrugernes hverdag og de moderne teknologier vil højst sandsynligt spille en rolle i aspekter af forbrugeres fremtidige livsstil. Det gælder også det rekreative. Denne udvikling kræver opmærksomhed fra landskabsarkitekter og byplanlæggere, da det er dem, som udformer morgendagens rekreative landskaber.Dette speciale udforsker udviklingen af tech-reational landscapes, hvor moderne teknologiske produkter er integrerede rekreative landskaber for at berige forbrugernes oplevelse af både landskabet gennem teknologien og teknologien gennem landskabet. Informationer er blevet samlet gennem litteratur, studier af relevante emner i medierne og på Internettet, samt korrespondance med professionelle i relevante teknologiske sektorer og brugere af relevante teknologiske produkter. Forholdet mellem teknologien og landskabet er blevet beskrevet gennem konceptuel udvikling og visualiseringer er blivet brugt for at illustrere, hvordan man kan anvende nutidige teknologiske produkter i rekreative landskaber.Der er blevet udført analyser af landskabet langs Forskerruten i Rudersdals Kommune med særlig hensyn taget til de elementer, som findes langs ruten. Hvad disse elementer kan bidrage til oplevelsen af specifikke teknologiske produkter er illustreret gennem udviklingen af to tech-reational landskaber. I det første eksempel er en ung askeskov udviklet til et ”spillebræt,” hvor spillere kan opleve en form for den tech-reational aktivitet, pervasive gaming, i hvilket brugerne benytte en mobiltelefon til at gennemføre et spil. Det andet eksempel tilknytter MP3 afspillere landskabet gennem den fiktive aktivitet, reflecting, som udnytter lyderne fra landskabet til at berige forbrugeres oplevelser af portable musik. Denne udforskning viser at design- og handlingsstrategierne kan fremhæve oplevelsen af en teknologisk produkts brug i landskabet. I et hvilket som helst landskab vil de forskellige elementer; eksempelvis træer, bygninger eller statuer, bidrage til oplevelsen af teknologien. Elementerne vil tilføre; 1) information, 2) sports- eller spillegenstande og/eller, 3) sanseoplevelser. Efter grundige overvejelser af, hvilke af disse elementer, der passer sammen med hvilken teknologi, kan man udarbejde både design- og handlingsstrategierne.
skjul Indhold
Vis Indhold

Filer

Navn:
TECH-REATIONAL_LNDSCPS_web.pdf (Hovedtekst)
Bemærkninger:
-
Tilgængelighed:
Offentlig
Mime-type / størrelse:
application/pdf / 69MB
Copyright dato:
-
Copyright information:
De fulde rettigheder til dette materiale tilhører forfatteren.
skjul Filer
Vis Filer

Basal

Bogmærk denne post: https://diskurs.kb.dk/item/diskurs:12927:1
 Type: Speciale
skjul Basal
Vis Basal

Links

Vis Links

Detaljer

Sprog: English - eng
 Datoer: 2007
 Sider: 33 pages
 Publiceringsinfo: København, Danmark : Skov & Landskab
 Indholdsfortegnelse: -
 Note: Landscape Architecture, Landskabsarkitekt
 Type: Speciale
skjul Detaljer
Vis Detaljer

Kilde

Vis Kilde